Efter EU-direktivet – nu får du betala för din plastpåse

"En morot för kunden att minska sin konsumtion av påsar"

Av
Gustav Persson

SVERIGE. Fick du betala för din plastpåse igår? Efter EU:s krav på minskad plastförbrukning har flera klädkedjor reagerat. Från och med igår tar de nu betalt för sina plastpåsar.
Vi är vana vid att få våra kläder i en gratis plastpåse när vi shoppar. Men nu är det slut med det, i alla fall hos flera av de större klädkedjorna. Efter den nya EU-direktiven som säger att plastförbrukningen i unionen ska minska har kedjorna tänkte om.
– H&M, KappAhl och Lindex har genom One Bag Habit målsättningen att minska konsumtionen av påsar och öka medvetenhet kring påsars negativa miljöpåverkan. Varje företag väljer själv hur mycket man vill ta betalt för sina påsar. På H&M kommer påsarna att kosta två kronor, oavsett storlek, vilket vi tycker är en bra prissättning då vi tror att det kan fungera som ett incitament och en morot för kunden att minska sin konsumtion av påsar, säger Johanna Dahl, PR- och kommunikationschef H&M Sverige.
Dahl säger att H&M är positiva till de nya direktiven och förklarar att man har som mål att bidra till en hållbar framtid. Man tror också att kunderna kommer tänka samma.
– Vi kan se ett växande intresse bland våra kunder för hållbarhetsfrågor och därför tror, och hoppas, vi såklart att våra kunder kommer att tycka initiativet, med målsättningen att bidra till en mer hållbar framtid, är något positivt. Överskottet från påsförsäljningen på H&M kommer att doneras till WaterAid och denna betydande summa kommer transparent att redovisas årligen. Vi tror att det här är något som kommer att uppskattas av våra kunder då det tydligt visar på hur vi tillsammans kan göra skillnad.
Har ni fått några reaktioner på förhand?
– De reaktioner vi har fått från våra kunder såväl som från våra medarbetare är mycket positiva. Man är stolta över det här initiativet och hur vi tillsammans kan göra skillnad och minska konsumtionen av påsar och deras negativa miljöpåverkan. Vi kan se ett växande intresse bland våra kunder för hållbarhetsfrågor och därför tror, och hoppas, vi såklart att våra kunder kommer att tycka initiativet, med målsättningen att bidra till en mer hållbar framtid, är något positivt.

Publicerad 02 June 2017 09:53

Lokaltidningen Trelleborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag