En öppen tvåsitsig projektil

Av
Ian Maasing

TEST. Jodå, jag vet att det finns supersportbilar som på papperet är snabbare än Audi R8 V10 Spyder. Exempelvis Lamborghini Aventador Roadster eller den i ännu färre exemplar byggda LaFerrari Aperta. Båda bilarna ska enligt tillverkarna komma upp i över 350 km/h. Var man nu kan kolla detta? Audi R8 V10 Spyder nöjer sig med ansenliga 318 km/h, som inte är så svårt att kolla på någon av de mindre trafikerade Autobahnsträckorna i mellersta eller östra Tyskland.

 

Audi R8 V10 Spyder ger ett stadigt intryck. Den känns mera mogen och gedigen än de flesta andra öppna supersportvagnar. Och den går föredömligt lugnt och stabilt genom hela fartregistret. Trycker man på det i rattnavet placerade lilla körprogramsknappen, till comfort-läget blir gången extra lugn och komfortabel. Och den stora V10-motorn drar snällt från tomgångsvarvtal utan några hysteriska ryck och tjut om man råkar trampa aningen för hårt på gaspedalen.

 

Ändrar man körprogrammet till dynamic-läget förändras bilen komplett. Motorn svarar ögonblickligen på gaspådrag och varvar blixtsnabbt upp genom hela varvregistret med det typiska Audi R8-tjutet. Vid snabba inbromsningar och nedväxlingar hörs ett infernaliskt fyrverkeri med avgasknallar ackompanjerat av ett högvarvigt stackato.

 

Dynamic-läget gör också att den automatiska växellådan växlar ännu kvickare och de från amerikanska Delphi härstammande Magnetic Ride-stötdämparna styvas upp. Det är bara att leta rätt på en racerbana och slå varvrekordet! Bilen är så välbalanserad att det ska vara mycket till för att man ska hamna i diket. Andra supersportvagnar är inte lika anständiga och förutsebara i sitt uppförande! Audi R8 V10 Spyder är kort och gott svårslagen i det här illustra sällskapet!

 

Det är inte bara köregenskaperna som är åt formelracerhållet utan även bensinförbrukningen. Med iakttagande av alla gällande fartgränser kom vi som lägst ned i 1,3 liter milen. Och skulle du komma med R8 V10 Spyder till fartfria Autobahn eller racerbanan Nürburgring, kan förbrukningen utan vidare stiga till 2,0 à 2,5 liter milen!

 

Men tro nu inte att R8 V10 Spyder är ett svårtämjt odjur! Normalt sätt är både antispinn och antisladd systemen inkopplade, och trycker du försiktigt på gaspedalen drar motorn snällt från minimala 1000 varv per minut varför man kan glida utmed gatorna utan att väcka anstöt. Den öppna karossen verkar vara ordentligt uppstyvad och det känns inga vibrationer eller hörs några gnisslande ljud från dörrar när man smyger fram i laglig stadshastighet. Ja, smyga är kanske att ta i eftersom avgasljudet har en markant och skön klang även på lägsta varv.

 

Jo, det är ett problem med R8 V10 Spyder i stan! Du ser den övriga trafiken från navkapselhöjd och får inte bästa överblick över vad som sker runt om dig. Däremot tittar alla andra på dig eftersom Audi R8 V10 Spyder är en oslagbar blickfångare! Med suffletten nerfälld kan man färdas hyggligt dragfritt i farter upp till 120 kilometer i timmen. Gasar man på mera blir ”hårtorksverkan” i häftigaste laget!

 

Den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen ser till att motorns alla 540 Newtonmeter i vridmoment sätter fart på bilen utan att hjulen spinner loss och den elektroniskt reglerade differentialen bak hjälper till att styra bilen kvickare i och ur kurvor. De stora skivbromsarna med sina keramiska, värmebeständiga skivor förlorar inte sin effekt ens vid racermässig körning.

 

Audi R8 V10 Spyder

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 2 dörrars 2 pers sportcabriolet.
Mått/Vikt: Längd 443 cm, bredd 194 cm, höjd 124 cm axelavstånd 265 cm, tank 80 l, tjänstevikt fr 1795 kg.
Motor: 10 cyl i V 5204 cc, direktinsprutad bensin, effekt 540 hk/397 kW, vridmoment 540 Nm–6500 r/m.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift 7-växlad, dubbelkopplingsautomat.
Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar, bak dubbla tvärlänkar.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 11,2 m.
Bränsleförbrukning:11,7 l/100 km vid blandad körning.  
CO2: 277 g/km  
Prestanda: 318 km/h    
0-100 km/h 3,6 sek
Fordonsskatt: 4 012 kronor.
Pris: Från 1 700 000 kronor.
Testbilens pris: 2 287 300 kronor.

Publicerad 31 August 2017 14:53

Lokaltidningen Trelleborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag

@Rubrik Bold:

Hanna Varmaz: Höj rösten!

TRELLEBORG. Hanna Varmaz blev utsatt för mobbing i skolan under flera år. Ett sätt att bearbeta det som hände var att skriva om det på sin blogg. Nyligen blev hon utvald att medverka som rådgivare för appen ”Speak Up”. Appen ska göra det möjligt för elever att rapportera in händelser om mobbing och kränkande behandling anonymt. Hanna Varmaz hoppas att den kan vara till hjälp för utsatta elever. – Det är väldigt många som utsätts för mobbing och som inte får hjälp. Problemet är att skammen och skulden ofta läggs på offren och inte på förövarna. ”Han har också det jobbigt”, ”Du vet hur killar är”. Det är fel. Våld och mobbing kan aldrig ursäktas, säger Hanna Varmaz som dagligen får frågor och kommentarer om mobbing – och även en massa kärlek från barn och ungdomar på sin blogg. @Brod Ingång:Enligt Hanna Varmaz ska man inte heller behöva känna att man måste skaka hand med den som har mobbat. – Det leder inte alltid till något bra. Det som däremot är viktigt är att våga höja rösten – speak up! Det hjälper inte att hålla tyst och försöka göra sig osynlig. Backa inte. @Brod Ingång:Bloggen var ett sätt för Hanna att få ur sig alla jobbiga händelser. – Många utsatta blir deprimerade för att man stänger in allt. 47 barn om året tar livet av sig på grund av mobbing. Problemet måste tas på allvar, säger Hanna Varmaz som mår bra i dag tack vare sin familj och sina läsare på bloggen. åsa meierkord

@Rubrik Bold:

”Historien bakom är allt” @Rubrik Under Mager:Unikt tillfälle att resa bland prylar när muséets magasin har visningar

TRELLEBORG. Ölkransar, karvsnitt, kaffeburkar, glasvaser och löbekorgar. I muséets magasin ligger både tiden och föremålen huller om buller. Men det är också en del av charmen. Trelleborgs museum har cirka 65 000 kulturhistoriska föremål. De allra flesta har blivit skänka till muséet från privatpersoner. Alla föremål som inte ingår i en pågående utställning finns i magasinet, som nu alltså öppnas under flera tillfällen för rundvisning. Åsa Bill, antikvarie på Trellleborgs museum har jobbat med att registrera alla föremål ungefär sedan hon började sitt jobb 1993. Efter en del datasystembyten har hon nu kommit ungefär halvvägs. En önskan om att få visa Söderslätts skattkammare för allmänheten har funnits sedan starten. – Varje föremål har en historia. När föremål inte är presenterade eller satt i ett sammanhang betyder det inte så mycket. Historien bakom är allt. Det har varit en dröm att fånga dem och låta fler ta del av dem, berättar hon och visar runt bland alla hyllor och skåp, till bredden fylld med livet som det levdes förr. @Brod Ingång:Många föremål kommer från byarna runtomkring. Muséet har gamla Skytts härad som riktmärke när de tar emot föremål. – Till exempel skänkte en samlare, Edvard Nilsson i Hököpinge 1965, 3000 föremål som kläder och skräddarverktyg. Att Åsa Bill själv är uppvuxen i Maglarp och hade en morfar som var snickare och en mormor som sydde, har hjälpt henne en hel del i sitt arbete. Men det finns också föremål med koppling till Trelleborg på ett mer världsligt plan. Som till exempel Trelleborgs glasbruk. – Det är många som inte vet att Trelleborg hade ett eget glasbruk, det startades 1919 av Johan Kock för att bland annat tillverka termosflaskor. Efter hand blev det även skålar och glas, berättar Åsa Bill och visar en ganska udda skapelse i form av en vas formad som Trelleborgs mesta kännetecken, sjöormen. @Brod Ingång:Få Trelleborgare vet också att den klassiska Diavoxtelefonen, Televerkets första standardknapptelefon, designades av industridesignern Carl-Arne Breger, född och uppvuxen i Trelleborg. I kulturmagasinet som ligger på Karbingatan, finns också ett klassrum uppbyggt som det såg ut för cirka 70 år sedan. – Det brukar vi visa för skolklasser, men det ingår också under magasinvisningen, säger Åsa Bill. Det gör också Tullstorps gamla lanthandel vars inredning finns återuppbyggd i magasinet. – Där brukar rundvisningen avslutas med en hård karamell, säger Åsa Bill. Visningar @Fakta Brod Bold:Datum: 18 november, 5 december, 3 februari, 6 februari, 6 mars, 3 april, 7 april, 8 maj, 4 september, 2 oktober, 6 november, 4 december Tid: klockan 11. 00. Visningen tar ca 45 minuter. Biljetter: Endast förköp på Trelleborgs Museum. Begränsat antal deltagare. Plats: Kulturmagasinet Karbingatan 2. Ingång via dörr C på magasinets östra gavel.