Hyundai Ioniq Plug-in hybrid:

En positiv upplevelse

Av
Ian Maasing

TEST. Sydkoreanska Hyundai är på bettet vad gäller hybrider och plug-in hybrider. Dels med egna modeller och dels genom dotterbolaget Kias modeller. När vi förra året testade Hyundai Ioniq Hybrid fattade vi snabbt tycke för denna mellanstora fullhybridbil.

Innan jag går in på veckans testbil Ioniq Plug-in hybrid ska vi reda ut begreppen hybrid och plug-in hybrid. Enligt ordlistan är en hybrid en korsning eller något som är alstrad av två skilda arter. I bilar gäller den sistnämnda förklaringen. Nämligen att bilens drivkraft är alstrad av två artskilda motorer. Närmare bestämd en vanlig förbränningsmotor som går på bensin eller dieselbränsle, och en eller flera elmotorer som går på ström från batterier.

På en mildhybrid är batteriet oftast så litet och elmotorn så svag att bilen inte kan köras enbart med elmotorn. Förbränningsmotorn måste alltid vara igång men får drivhjälp av elmotorn när så behövs. Förbränningsmotorn kan trimmas för litet lägre bränsleförbrukning.

En fullhybrid, som Hyundai Ioniq Hybrid, har ett större batteri, en elektrisk maskin, placerad mellan förbränningsmotorn och växellådan, som fungerar både som startmotor/elmotor och generator. Den kraftigare elmotorn gör det möjligt att köra bilen några kilometer i lägre farter enbart eldriven. Men det stora batteriet, den kraftiga elmotorn och all den elektronik som hör till fördyrar bilen märkbart jämför med en vanlig bil.

En plug-in-hybrid, som Ioniq Plug-in hybrid, har ett ännu större batteri än en fullhybrid och batteriet laddas inte bara av förbränningsmotor under körning utan även genom ett laddaggregat som ansluts till ett vägguttag medan bilen står parkerad. Det stora batteriet gör det möjligt att köra flera mil på elmotorn, som i detta fall också gjorts starkare än på vanliga hybriden, innan förbränningsmotorn behöver startas. Men ju större batteriet är desto tyngre och dyrare bil.

Precis som Ioniq Hybrid har Plug-in hybriden en riktigt snygg, femdörrars kombisedankaross. Bilarna är så snarlika varandra så det går lätt att förväxla dem på en parkering. Man sitter vilsamt i framstolarna och två vuxna får hygglig plats i baksätet. Bagagerummet är måttligt stort eftersom plug-in hybriddrivningens specialbatteri tar sin plats, men kan utökas genom nerfällning av baksätets delade och fällbara ryggstöd.

Åkkomforten är god och bilen glider kursstabilt, tyst och behagligt. Bilen drivs av en 1,6-liters direktinsprutad bensinmotor som arbetar enligt Atkinson-principen, som låter förbränningsgaserna expandera mera i cylindrarna än i en vanlig motor och kan därmed avge mera av sin värme- och tryckenergi så att bensinförbrukningen minimeras.

Elmotorn kan ensam driva bilen, men också ge bensinmotorn vridmomenthjälp när så behövs. Bensinmotorn presterar 105 hästkrafter och 147 Newtonmeter vid 4000 r/m, elmotorn 60,5 hästar och 170 Nm. När båda motorerna samarbetar blir nettoeffekten till de drivande framhjulen 141 hästar och vridmomentet 265 Newtonmeter. Motorerna hålls inom sitt effektivaste varvtalsområde med hjälp av en automatlåda av dubbelkopplingstyp. Strömmen till elmotorn levereras av ett litiumjonpolymer-batteri.

Som bäst lyckades vi köra 59 km med elmotor på landsvägar och genom tätbebyggelse. Av de plug-in hybrider jag kört under de senaste åren är det den bästa noteringen. Bra gjort Hyundai! Vid längre körningar, som exempelvis en resa mellan Stockholm och Halmstad, drog bilen 0,45 liter per mil blandad körning. Även det en bra siffra 

Hur framtidsbetonat än pratet om hybrider och plug-in hybrider låter så är sanningen den att två motorer i en bil kostar mera än en enda motor och det är inte så många som har råd att köpa dessa ännu. Men utvecklingen går framåt och inom snar framtid kommer många fler modeller ut på marknaden, vilket säkert leder till lägre priser.

Skillnaden i pris mellan Hyundai Ioniq Hybrid och Ioniq Plug-in hybrid är 50 000 kronor, när man utnyttjat supermiljöbilspremien på 20 000 kronor, som Plug-in hybriden är berättigad till.

Tittar vi sedan på statistiken för årets första sju månader 2017 nyregistrerades 6 285 plug-in hybrider(laddhybrider), det vill säga 17,9 procent av det totala antalet miljöbilar. Bilar med dieselmotorer dominerar fortfarande miljöbilsregistreringarna med 44,1 procent!

Statistiken visar därtill att av de totalt 218 252 nyregistrerade personbilar de första sju månaderna i år var 2,88 procent plug-in hybrider. En blygsam ökning med 0,38 procent jämfört med samma period förra året. Med andra ord är plug-in hybriden fortfarande en nischprodukt.

Sammanfattningsvis. Precis som hybridversionen av Hyundai Ioniq går plug-in hybriden tyst och komfortabelt. Kombinationen av en snåltrimmad bensinmotor och elmotor minskar bensinförbrukningen märkbart, särskilt i ryckig tätortstrafik. Vid våra prov noterade vi dessutom den längsta räckvidden, med ett fulladdat batteri, för en plug-in hybrid hittills. Nämligen 59 km. Bra! Allt detta till en överkomlig summa.

Fyra tillräckligt höga dörrar ger ett bekvämt insteg och föraren sitter riktigt bra på sin stol som kan hissas lagom högt upp. Men de avsmalnande sidorutorna och den tudelade bakrutan försämrar sikten bakåt. Tack och lov finns en backkamera som är till stor hjälp vid parkeringsmanövrar.

Fyra tillräckligt höga dörrar ger ett bekvämt insteg och föraren sitter riktigt bra på sin stol som kan hissas lagom högt upp. Men de avsmalnande sidorutorna och den tudelade bakrutan försämrar sikten bakåt. Tack och lov finns en backkamera som är till stor hjälp vid parkeringsmanövrar.

Hyundai Ioniq Plug-in hybrid

Tillverka i: Sydkorea.

Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan.

Mått/Vikt: Längd 447 cm, bredd 182 cm, höjd 145 cm, axelavstånd 270 cm, tank 43 l, batterikapacitet 8,9 kWh, tjänstevikt fr 1603 kg.

Motor: Plug-in hybrid, bensinmotor 4 cyl 1580 cc, direktinsprutad bensin. Fffekt 105 hk/ 77 kW. Vridmoment 147 Nm–4000 r/m, elmotor 60,5 hk/44,5 kW, vridmoment 170 Nm, max systemeffekt 141 hk/104 kW, max vridmoment 265 Nm

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad dubbelkopplingsautomat.

Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.

Styrning: Kuggstång/elservo.

Vändcirkel: 10,6 m.

Bränsleförbrukning: 1,1 l/100 km vid blandad körning.

CO2: 26 g/km.

Prestanda: 178 km/h. 0-100 km/h: 10,6 sek.

Fordonskatt: 360 kronor.

Pris: Från 319900 kronor.

Testbilens pris: 352900 kronor (332 900 kronor med supermiljöbilspremie)

Publicerad 03 September 2017 05:00

Lokaltidningen Trelleborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag

@Rubrik Bold:

Hanna Varmaz: Höj rösten!

TRELLEBORG. Hanna Varmaz blev utsatt för mobbing i skolan under flera år. Ett sätt att bearbeta det som hände var att skriva om det på sin blogg. Nyligen blev hon utvald att medverka som rådgivare för appen ”Speak Up”. Appen ska göra det möjligt för elever att rapportera in händelser om mobbing och kränkande behandling anonymt. Hanna Varmaz hoppas att den kan vara till hjälp för utsatta elever. – Det är väldigt många som utsätts för mobbing och som inte får hjälp. Problemet är att skammen och skulden ofta läggs på offren och inte på förövarna. ”Han har också det jobbigt”, ”Du vet hur killar är”. Det är fel. Våld och mobbing kan aldrig ursäktas, säger Hanna Varmaz som dagligen får frågor och kommentarer om mobbing – och även en massa kärlek från barn och ungdomar på sin blogg. @Brod Ingång:Enligt Hanna Varmaz ska man inte heller behöva känna att man måste skaka hand med den som har mobbat. – Det leder inte alltid till något bra. Det som däremot är viktigt är att våga höja rösten – speak up! Det hjälper inte att hålla tyst och försöka göra sig osynlig. Backa inte. @Brod Ingång:Bloggen var ett sätt för Hanna att få ur sig alla jobbiga händelser. – Många utsatta blir deprimerade för att man stänger in allt. 47 barn om året tar livet av sig på grund av mobbing. Problemet måste tas på allvar, säger Hanna Varmaz som mår bra i dag tack vare sin familj och sina läsare på bloggen. åsa meierkord

@Rubrik Bold:

”Historien bakom är allt” @Rubrik Under Mager:Unikt tillfälle att resa bland prylar när muséets magasin har visningar

TRELLEBORG. Ölkransar, karvsnitt, kaffeburkar, glasvaser och löbekorgar. I muséets magasin ligger både tiden och föremålen huller om buller. Men det är också en del av charmen. Trelleborgs museum har cirka 65 000 kulturhistoriska föremål. De allra flesta har blivit skänka till muséet från privatpersoner. Alla föremål som inte ingår i en pågående utställning finns i magasinet, som nu alltså öppnas under flera tillfällen för rundvisning. Åsa Bill, antikvarie på Trellleborgs museum har jobbat med att registrera alla föremål ungefär sedan hon började sitt jobb 1993. Efter en del datasystembyten har hon nu kommit ungefär halvvägs. En önskan om att få visa Söderslätts skattkammare för allmänheten har funnits sedan starten. – Varje föremål har en historia. När föremål inte är presenterade eller satt i ett sammanhang betyder det inte så mycket. Historien bakom är allt. Det har varit en dröm att fånga dem och låta fler ta del av dem, berättar hon och visar runt bland alla hyllor och skåp, till bredden fylld med livet som det levdes förr. @Brod Ingång:Många föremål kommer från byarna runtomkring. Muséet har gamla Skytts härad som riktmärke när de tar emot föremål. – Till exempel skänkte en samlare, Edvard Nilsson i Hököpinge 1965, 3000 föremål som kläder och skräddarverktyg. Att Åsa Bill själv är uppvuxen i Maglarp och hade en morfar som var snickare och en mormor som sydde, har hjälpt henne en hel del i sitt arbete. Men det finns också föremål med koppling till Trelleborg på ett mer världsligt plan. Som till exempel Trelleborgs glasbruk. – Det är många som inte vet att Trelleborg hade ett eget glasbruk, det startades 1919 av Johan Kock för att bland annat tillverka termosflaskor. Efter hand blev det även skålar och glas, berättar Åsa Bill och visar en ganska udda skapelse i form av en vas formad som Trelleborgs mesta kännetecken, sjöormen. @Brod Ingång:Få Trelleborgare vet också att den klassiska Diavoxtelefonen, Televerkets första standardknapptelefon, designades av industridesignern Carl-Arne Breger, född och uppvuxen i Trelleborg. I kulturmagasinet som ligger på Karbingatan, finns också ett klassrum uppbyggt som det såg ut för cirka 70 år sedan. – Det brukar vi visa för skolklasser, men det ingår också under magasinvisningen, säger Åsa Bill. Det gör också Tullstorps gamla lanthandel vars inredning finns återuppbyggd i magasinet. – Där brukar rundvisningen avslutas med en hård karamell, säger Åsa Bill. Visningar @Fakta Brod Bold:Datum: 18 november, 5 december, 3 februari, 6 februari, 6 mars, 3 april, 7 april, 8 maj, 4 september, 2 oktober, 6 november, 4 december Tid: klockan 11. 00. Visningen tar ca 45 minuter. Biljetter: Endast förköp på Trelleborgs Museum. Begränsat antal deltagare. Plats: Kulturmagasinet Karbingatan 2. Ingång via dörr C på magasinets östra gavel.