Med sin elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivning och 17,5 centimeters markfrigång tar sig Volkswagen Golf Alltrack fram även vid sidan av de asfalterade stråken. Sminkad med hasplåtar samt plastbitar i front, akter och utmed skärmar och trösklar ser den riktigt tuff ut. Foto: Ian Maasing
Med sin elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivning och 17,5 centimeters markfrigång tar sig Volkswagen Golf Alltrack fram även vid sidan av de asfalterade stråken. Sminkad med hasplåtar samt plastbitar i front, akter och utmed skärmar och trösklar ser den riktigt tuff ut. Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Ansiktslyft och teknikuppdaterad mästare

Ian Maasing


Volkswagen Golf Alltrack TDI

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: längd 458 cm bredd 180 cm, höjd 152 cm axelavstånd 263 cm, tank 55 l tjänstevikt fr 1584 kg.
Motor: 4 cyl 1968 cc, direktinsprutad turbodiesel
effekt 184 hk/135 kW, vridmoment 380 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, 7-växlad DSG-automat
Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,9 m.
Bränsleförbrukning: 5,2 l/100 km vid bl körning.  
CO2: 137 g/km.  
Prestanda: 219 km/h, 0-100 km/h 7,8 sek 
Fordonsskatt: 2.459 kr
Pris: fr 299.900 kr
Testbilens pris: 410.700 kr

TEST. Volkswagen Golf körde förbi Volvos bästsäljare och blev Sveriges mest sålda bil 2016. Det är första gången på 54 år som ett annat bilmärke än Volvo placerat sig först. Förra gången, 1962, var det också en Volkswagen, den i folkmun kallade Bubblan.

Folkets bil i form av Golf har sedan den lanserades 1974 också sålts i drygt 33 miljoner exemplar världen över. Senaste generationen, den sjunde, har nyligen fått en ansiktslyftning och blivit teknikuppdaterade. Och precis som tidigare finns en hel radda med olika modellvarianter att välja på.

Veckans testbil, nya Volkswagen Golf Alltrack, är som tidigare tillagad efter samma recept som storebror Volkswagen Passat Allrack. Man tar alltså en kombi, höjer dess fjädring så att markfrigången blir högre, ordnar med fyrhjulsdrivning och sätter hasplåtar och annat tufft på karossen.

Man kan också förstärka hjulupphängningarna och de hjälpramar som de sitter på så att inget slits sönder om bilen skulle köras på en lerig skogsväg med djupa traktorspår. Dessa förstärkningar är gjorda på Golf Alltrack. Bilen är dock inte avsedd för terrängkörning utan har sin markfrigång och fyrhjulsdrivning för att ta sig fram på en dåligt plogad vinterväg eller dra ett hästsläp eller en båtvagn uppför en grusslänt utan att bli stående med spinnande hjul.

Trots att Volkswagen Golf Alltrack är 21 centimeter kortare än storebror Passat är den tillräckligt stor för den normalstora familjen. Tack vare 3,5 centimeters högre kaross jämfört med vanliga Golf Sportscombi går det lättare att stiga i och ur, du får bättre överblick i trafiken och så kommer bilen säkerligen lättare loss från en igensnöad parkeringsplats. Väl inne i bilen sitter man vilsamt på de tillräckligt höga och släta sätena.

Bilens praktiska design med en mera upprätt bakgavel gör lastrummet stort. 605 liter med ryggstöden uppe och hela 1620 liter med ryggstöden nedfällda. Under golvplattan i den djupa hjulbrunnen finns ett nödhjul som fungerar bättre än en reparationssats.

 

Gedigen interiör, välplacerade reglage och tydliga digitala instrument samt riktigt komfortabla säten kännetecknar nya Golf Alltrack. Foto: Ian Maasing
Gedigen interiör, välplacerade reglage och tydliga digitala instrument samt riktigt komfortabla säten kännetecknar nya Golf Alltrack. Foto: Ian Maasing

Bilen är lättrattad och svänger tvärt vid parkeringsmanövrer. Runt-om-sikten är bra och till hjälp har man en backkamera där kameralinsen inte har smutsat igen, tack vare den fiffiga lösningen att gömma den under Volkswagen-emblemet som hindrar nedsmutsning. En praktisk startnyckel underlättar startproceduren, medan den elmanövrerade parkeringsbromsen inte erbjuder samma individuella påverkan som en handbromsspak.

På landsväg går Golf Alltrack lika kursstabilt och med en lugn, av drivkraft opåverkad styrning som vanliga Golf Sportscombi. Att bilen är höjd med 3,5 centimeter märks inte. Hamnar bilen i ett instabilt läge ingriper antisladdsystemet relativt tidigt och kraftigt. Och det stabiliserar bilen riktigt effektivt även på grusväg till skillnad från många andra antisladdsystem.

Den stadiga uppbyggnaden och fyrhjulsdrivningen gör att det krävs en hel del energi att driva bilen, men med Volkswagen-koncernens beprövade, direktinsprutade fyrcylindriga dieselmotor, med 184 hästkrafter och 380 Newtonmeters vridmoment, får man en vagn med härlig drivkraft. Tillsammans med den sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp har man en snabbväxlande, lättkörd vardagsbil. Under testperiodens vårvinterförhållanden med odubbade vinterfriktionsdäck bokförde vi 0,65-0,70 liter milen.

Den permanenta fyrhjulsdrivningen, 4MOTION, med den elektronikreglerade hydrauliska kopplingen fördelande drivkraft till bakhjulen när framhjulen inte klarar av att ensamma driva bilen, ger god framkomlighet. Liksom den höjda fjädringen som ökar markfrigången till 17,5 centimeter, vilket är 3,5 centimeter mer jämfört med vanliga Sportscombin. Bilen kan dra ett rejält släp på upp till 2000 kg. En stadig, infällbar dragkrok med tillhörande backkamera ingår i Dragpaketet, som är tillval.

Sammanfattningsvis är Volkswagen Golf Alltrack precis som de andra Golfvarianterna en mycket trevlig, allsidig och vardagspraktisk bil, kanske den bästa just nu. Med utökad körkortsbehörighet B får du dra släp på 2000 kg, vilket gör den till en perfekt dragbil på både bra och dåligt underlag. Som på många andra bra bilar med massor av tillvalsmöjligheter är risken stor att priset också skenar iväg. På veckans testbil blev det 110 800 kronor extra, men då hade den i stor sett allt som gick att kryssa i. Totalpriset slutade på hela 410 700 kronor!

Fyra stora dörrar ger ett bekvämt insteg och innanför den stora bakluckan finns ett riktigt rymligt lastrum på 605 liter. Under lastrumsgolvet finns en fullstor hjulbrunn, men bara ett nödreservhjul. Foto: Ian Maasing
Fyra stora dörrar ger ett bekvämt insteg och innanför den stora bakluckan finns ett riktigt rymligt lastrum på 605 liter. Under lastrumsgolvet finns en fullstor hjulbrunn, men bara ett nödreservhjul. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 28. april 2017 07:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Trelleborg

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa