Den digitala tekniken har spelat en stor roll i Maria Glawes elevers arbete med “Real case” projekten “Noveller från Trelleborg” och “Granatdröm”. foto: john nordh
Den digitala tekniken har spelat en stor roll i Maria Glawes elevers arbete med “Real case” projekten “Noveller från Trelleborg” och “Granatdröm”. foto: john nordh
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

”Finns inget facit för den digitala utvecklingen”

Maria Glawe har nominerats till Guldäpplet 2017


TRELLEBORG. Maria Glawe förstod tidigt vikten av att använda sig av IT i undervisningen. Nu kan hon prisas för sitt arbete med att utveckla lärandet med hjälp av den digitala tekniken och för hur hon inkluderar sina elever i processen.

– Det känns jätteroligt, säger hon om nomineringen till Guldäpplet 2017.

Värdet av att använda sig av digitala resurser i undervisningen är stort eller kanske till och med enormt. I alla fall om du frågar Maria Glawe, lärare i svenska och förstelärare och speciallärare med inriktning på språk-läs och skrivutveckling på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Men det räcker inte med att bara sätta en dator eller en läsplatta i händerna på eleverna.

– Vi behöver arbeta kreativt med tekniken så vi utnyttjar dessa fulla potential, säger Maria Glawe.

Istället utforskar hon hur den digitala tekniken kan användas tillsammans med eleverna. Maria Glawe vill att de ska vara delaktiga från starten i varje projekt.

– Jag som lärare får ju sätta ramen men jag låter eleverna påverka innehållet och formen, säger hon.

Varför är det viktigt att använda den digitala tekniken i undervisningen?

– Världen förändras och går allt mer mot det digitala och jag vill skapa en nyfikenhet för hur man kan utnyttja möjligheterna med det. Men vem vet hur tekniken kommer se ut om 20 år? Det finns inget facit för det. Jag som lärare kan inte vara ensam omvärldsbevakare i klassrummet. Eleverna måste vara delaktiga.

Det är också viktigt att lära ut ett kritiskt förhållningssätt till tekniken, hävdar Maria Glawe.

– Det handlar bland annat om hur man kan känna sig säker på nätet. Jag ger eleverna verktyg att navigera i den digitala världen.

Tekniken har varit viktig under de två så kallade ”Real case”-projekten som Maria Glawe har drivit under året. Det ena mynnade ut i boken ”Noveller från Trelleborg” och det andra i läsken ”Granatdröm”. Bland annat hade eleverna bokmöten via sociala medier, skrev blogginlägg och hade kontinuerlig kontakt med företagaren och författaren via sociala medier.

– Det ger mervärde för eleverna när de inser att någon utöver läraren läser vad de skriver och många känner då att de vill göra ännu bättre ifrån sig. Real case är uppskattat och vi har ett nytt projekt på gång men det kan jag inte avslöja än, säger Maria Glawe hemlighetsfullt.

Guldäpplet delas ut till lärare som förnyar undervisningen med stöd av IT och som dessutom arbetar inkluderande. Läraren ska också bidra till kollegornas kompetensutveckling genom att dela med sig av sina idéer och erfarenheter. Maria Glawe kvalar in i alla tre kategorier.

– Jag är en optimist och tror jag har en god chans att vinna, säger hon och fortsätter:

– Men det viktigaste för mig är att fortsätta utveckla mitt arbete. Och det kommer jag göra oavsett om jag vinner eller inte.

Finalisterna utses på Bokmässan i Göteborg den 28 september. Vinnaren koras sedan den 30 oktober på Skolforum i Älvsjö.


Publicerad: 13. september 2017 15:35
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Trelleborg

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa