Mercedes SLC 300 har klassiska sportvagnsproportioner med en lång motorhuv följd av en kort sittbrunn och ett kort bagagerum.
Mercedes SLC 300 har klassiska sportvagnsproportioner med en lång motorhuv följd av en kort sittbrunn och ett kort bagagerum.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Klassiker med ny beteckning

Ian Maasing



Mercedes-BenZ SLC 300

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 2 dörrars 2 personers coupé/cabriolet.
Mått/Vikt: Längd 413 cm, bredd 181 cm, höjd 130 cm, axelavstånd 243 cm, tank 60 l tjänstevikt fr 1560 kg.

Motor: 4 cyl 1991 cc, direktinsprutad bensin turbo, effekt 245 hk/180 kW, vridmoment 370 Nm–1300 r/m.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 9-växlad automat.
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,5 m.
Bränsleförbrukning:
6,0 l/100 km vid blandad körning.
CO2: 138 g/km.
Prestanda: 250 km/h
0–100 km/h: 5,8 sek.
Fordonsskatt: 954 kr.
Pris: Från 495?900 kr.
Testbilens pris: 582?700 kronor.

TEST. Vill du köra en bil som väcker stor uppmärksamhet, så är nya Mercedes SLC 300 den rätta för dig! I samband med lanseringen av en ny upplaga, för snart 1,5 år sedan, passade Mercedes på att ändra namnet eller rättare sagt beteckningen på den kompakta tvåsitsiga coupécabrioleten från SLK till SLC. Bilen har dock kvar de klassiska sportvagnsproportioner med en låg motorhuv som täcker halva bilen, följd av en ganska kort sittbrunn och därefter ett kort bagagerum.

Testbilen är en så kallad coupécabriolet eller en plåtcabbe i dagligt tal. Den har en fällbar hardtop, alltså ett fällbart tak med fasta paneler. En komplicerad, elmanövrerad länkmekanism passar in de olika panelerna med millimeterprecision vid upp- respektive nerfällning. Och millimeterprecisionen verkar vara god på SLC-taket eftersom vi under testperiodens tropiska regnskurar inte noterade det minsta läckage in i bilen.

Testbilen har i huvudpanelen ett soltak av glas så att man kan få en viss närkontakt med omgivningen när man kör med taket uppfällt. Fällningen ner eller upp går på knappt 20 sekunder.

Konstruktionen med fasta paneler i stället för tygsufflett är mycket platskrävande varför bagageutrymmet är minimalt, särskilt när taket är nedfällt. Och inte finns det plats för något baksäte.

Vill man njuta av den friska luften kan man göra det i farter upp till 110-120 km/h utan att bli genomblåst, bara man inte hissar stolen så högt att man får fartvinden i pannan. För att minska på fartvindens kylande effekter när man kör nercabbat har Mercedes en finess som tillval, AIRSCARF som värmer nacke och axlar med varm luft från ett brett munstycke i övergången mellan sätets ryggstöd och nackskydd.

Trots sitt sportiga utseende är Mercedes SLC 300 inte en ettrig sportvagn utan snarare en ”glidare”. De två stolarna är inte alltför skålade, ryggstödets skålning kan justeras, och stolarna kan höjas till en människovänlig höjd. Fjädringen är inte sportvagnsstötig utan behagligt mjuk, bilen svarar inte gokart-nervöst på rattutslag utan är standardvagnslugn, och motorn går smidigt och något diskret avgasljudtrimmad i normala varvtal.

Den fyrcylindriga direktinsprutade och turboöverladdade bensinmotorn på 245 hästkrafter samarbetar smidigt med den nioväxlade automatlådan och nöjer sig i svensk normalfart med 0,75 liter milen. Trampar man hårdare på gaspedalen och får turbokompressorn att överladda motorn ordentligt känns bilen sportigt pigg men förbrukar då minst 0,95 liter milen. 0-100 km/h går på snabba 5,8 sekunder och toppfarten är 250 km/h.


Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt i sin måttligt skålade stol som kan höjas till en vilsam höjd. Känns det lite kyligt sätter man igång AIRSCARF som blåser varmluft på axlar och nacke.
Föraren sitter vilsamt i sin måttligt skålade stol som kan höjas till en vilsam höjd. Känns det lite kyligt sätter man igång AIRSCARF som blåser varmluft på axlar och nacke.
Foto: Ian Maasing

Publicerad: 21. maj 2017 05:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Trelleborg

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa