Med pengar kommer möjligheter

"Med pengar kommer möjligheter"

Läs hela artikeln
eLokal Shop | Nyhetsöversikt | RSS | Tipsa oss | Annonsera/Kontakta oss | Sök 
Josefin Crafoord: Jag utgår alltid från mig själv
HÖSTMODE

Josefin Crafoord: "Jag utgår alltid från mig själv"

Läs hela artikeln
Högtryck på andrahandsmarknaden
BOSTAD

Högtryck på andrahandsmarknaden

Läs hela artikeln
Citroën Survolt:
MOTOR

Citroën Survolt:

Läs hela artikeln
PRISADES. I januari i år tilldelades Mariam Osman Sherifay Martin Luther King-priset och 25 000 kronor, som hon fick för sitt mod och sin principfasthet i det antirasistiska arbetet i Sverige. Foto: Lotta Wahlqvist
PRISADES. I januari i år tilldelades Mariam Osman Sherifay Martin Luther King-priset och 25 000 kronor, som hon fick för sitt mod och sin principfasthet i det antirasistiska arbetet i Sverige. Foto: Lotta Wahlqvist

Tipsa en vän  Skriv ut  Kommentera Del

"Muslimer är hotade"

Politikern Mariam Osman Sherifay (S) jämför 30- och 40-talens judeförföljelse med 2000-talets hets mot muslimer

I TALARSTOLEN. Den 19 maj 2003 uppmärksammades Mariam Osman Sherifay (S) i media för att hon samma dag skulle bli den första kvinnan i svensk historia som talade i riksdagen – klädd i sjal.

Egentligen bär hon inte sjal men som en av dem som myntade begreppet islamofobi var – och är – det viktigt för henne att markera och tydliggöra sina åsikter. Och vid det tillfället använde hon sjalen som ett redskap för att nå ut med sitt budskap.
- Jag gav mig in i debatten om islam och muslimerna eftersom medierna marginaliserar denna grupp på ett sätt som jag inte trodde hörde hemma i en västerländsk demokrati.

- Jag vill visa att islam är mycket mer än död, förödelse och ett liv som på medeltiden.

Blev ansvarig

Mariam Osman Sherifay sitter inte längre i riksdagen men det hindrar henne knappast från att kämpa vidare med sitt arbete mot rasism och diskriminering.

Hon arbetar som sfi-lärare i Sundbyberg sedan två år och är fortfarande politiskt aktiv. Hon är också ordförande i Centrum mot rasism samt medlem i kommittén mot islamofobi.
- Vi är en grupp som vill visa att det finns två bilder av islam. Jag känner mig trygg i min religion, samtidigt reagerar jag starkt mot de grupper som tar sig rätten att uttrycka sig om sådant som inte har med islam att göra eller profetens lära.

Det i sin tur orsakar främlingshat enligt Mariam Osman Sherifay, som jämför 30- och 40-talens judeförföljelse med 2000-talets hets mot muslimer.
- Efter den 11 september startade en jakt på muslimer. I går var det judar, i dag är det muslimerna som är hotade. När jag satt i riksdagen fick jag massor av mail och brev och många avsändare såg mig som ansvarig för allt negativt som hände i exempelvis Afghanistan för att jag är muslim.

DEBATT.
DEBATT. "Jag gav mig in i debatten om islam och muslimerna eftersom medierna marginaliserar denna grupp på ett sätt som jag inte trodde hörde hemma i en västerländsk demokrati" konstaterar Mariam Osman Sherifay (S). Foto: Lotta Wahlqvist

Prisades

I januari i år tilldelades Mariam Osman Sherifay Martin Luther King-priset och 25 000 kronor, som hon fick för sitt mod och sin principfasthet i det antirasistiska arbetet i Sverige.

"...Hon är en stark röst för dialog och mellanfolklig förståelse, mot den växande islamofobin och diskrimineringen av människor med utomeuropeiskt ursprung. Själv utsatt för hotelser från främlingsfientliga krafter har hon kraftfullt agerat för att hatbrott ska beivras och alla utsatta få det stöd de behöver. Mariam Sherifays mod och principfasthet i det antirasistiska arbetet är, liksom hennes vilja till öppenhet och samverkan över politiska och religiösa gränser, helt i Martin Luther Kings anda..." löd juryns motivering.

En del av pengarna har hon skänkt till palestinska ändamål.
- För mig är det en självklarhet att muslimer och judar ska leva sida vid sida. Jag gick i en katolsk skola och jag växte upp tillsammans med judar. Min mamma bar aldrig slöja och min pappa bad inte fem gånger om dagen, så kom inte och säg till mig att jag är indoktrinerad bara för att jag är kvinna och muslim!

Intervjun i sin helhet finns att läsa i boken "Hallå, är du muslim? Då måste jag fråga.../När Fru Svensson rannsakar sig själv och möter Fru Muslim" som ges ut av Kira förlag i höst.

Publicerad: 27. juli 2009 00:18

loading...

Tilbaka till lokaltidningen.se
HÖSTMODE

SKIVRECENSIONER

politikerbloggar
senaste blogg
Lars Mikkelä:
Skoldebatt i Trelleborg...
Veckans annonser

E-TIDNING
Dags för Fantastisk Filmfestival igen
Nyheter från ditt lokalområde
Välj din tidning här och läs de senaste nyheterna från ditt lokalområde...

loading...

Lokaltidningen TrelleborgCelsiusgatan 31212 14 MalmöVäxel: 040-25 44 50Fax: 040-25 44 69
lokaltidningen.se/trelleborg - en del av lokaltidningen.se