Brygger öl i kampen mot cancer

TRELLEBORG.

Nyligen släppte Hönsinge Hantwerksbryggeri en öl i samarbete med konstnären Kimberley Ahlström där all vinst ska gå till kampen mot cancer. Intresset har varit stort och till sommaren planerar de att släppa ännu en öl.

Av
John Nordh

I slutet av mars släpptes folkölen "The Seamus" – en porter med lakritsmak som har fått sitt namn efter efter bryggaren Mick Dalys far.

– Min pappa dog i cancer när jag var 15 år. Ölen är en hyllning till honom, säger han.

Etiketten är designad av Kimberley Ahlström som driver initativet Fallondrin Fights Cancer som syftar till att samla in pengar till cancerforskning genom donation av konstverk.

All vinst av ölen ska gå till Fallondrins arbete.

–Jag träffade Kimberley på ett möte med Trelleborgs företagsklubb och jag kände direkt att jag ville göra ett samarbete, hon har så mycket passion och energi. Hon berättade att hon aldrig hade gjort en etikett till en öl så jag satte igång med att skapa en helt ny produkt, berättar Mick Daly.

Endast 500 flaskor lanserades och intresset har varit stort.

Ölen har sålts på några ICA-butiker i Trelleborgs kommun och även i Skivarp och i Malmö.

– Det kan finnas några flaskor kvar, säger Mick Daly och fortsätter:

– Jag är väldigt överraskad över hur uppskattad ölen har blivit.

Nu väntar nya samarbeten mellan Hönsinge Hantwerksbryggeri och Kimberley Ahlström. Mick Daly hoppas att de kan släppa fyra eller fem öl varje år där vinsten, precis som denna gång, ska gå till Fallondrin.

– Målsättningen är att nästa ska komma till sommaren. Då ska det bli något mer lättdrucket, en törstsläckare. Jag funderar på en ljus lager, säger han.

Publicerad 04 April 2018 09:19

Lokaltidningen Trelleborgs nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag