Nyhetsöversikt | RSS | Tipsa oss | Annonsera/Kontakta oss | Sök 
Svenskarna reser för 50 miljarder om året
AKTUELLT

Svenskarna reser för 50 miljarder om året

Läs hela artikeln
Rekordmånga åkte Vasaloppet
AKTUELLT

Rekordmånga åkte Vasaloppet

Läs hela artikeln
Tävla och vinn!
TÄVLING

Tävla och vinn!

Läs hela artikeln
FÖREBILD.
FÖREBILD. "Sjalen är en del av mig. Jag sticker ut. Även om det är jobbigt i sig är jag en förebild för många i min egen krets", säger Iman Al Debe. Foto: Lotta Wahlqvist

Tipsa en vän  Skriv ut  Kommentera Del

"Sjalen är en del av mig"

Om tio år lär namnet Iman Al Debe vara etablerat i den svenska modevärlden

Iman Al Debe, 24 år, är svensk med jordanska rötter. Få känner till henne i dag, men räkna med att om tio år – ja, till och med tidigare – lär namnet Iman Al Debe vara etablerat i den svenska modevärlden.

Hon är företagsam, orädd och framgångsrik. Hon är en konstnär med talets gåva. Dessutom är hon vacker och hon vet hur hon ska posera för att bilden ska bli bra. Iman Al Debe sänker hakan och blicken och tittar rakt in i kameran.

Sjalen är hennes egen design. Visserligen studerar hon juridik, men hennes största intresse är textilt modeskapande. Företaget heter Imania Couture och hon har en liten ateljé på Söder i Stockholm.
- Den är alldeles för liten. Vi får inte plats längre, vi är tre stycken; jag, en sömmerska och en stylist.
- Snart flyttar vi till Birger Jarlsgatan, det ska bli skönt...

Gått fort

Det har gått fort. Så fort att Iman Al Debe inte riktigt hinner med.
- I nästa vecka har jag en modevisning i Stockholm och den 17 augusti ska jag och stylisten Karolina Brock ha en futuristisk visning på Malmöfestivalen.

- Redan nu väntar Armani på att jag ska lämna in en sjalkollektion som ska ställas ut på Röhsska museet, som är ett museum för mode, design och konstslöjd, i Göteborg. Visar det sig att Armani gillar den kan jag få ett kontrakt. Men jag är långt ifrån klar!

Iman Al Debe var sex år när hon ville börja använda sjal.
- Jag visste inte vad den innebar men jag ville härma min mamma. Jag tyckte att det var så fint. Jag tog på mig en sjal och pappa blev arg. Han ansåg att jag var alldeles för liten.
HEKTISKT. Den 17 augusti besöker Iman Al Debe Malmöfestivalen för att visa upp sin sjalkollektion. Foto: Lotta Wahlqvist
HEKTISKT. Den 17 augusti besöker Iman Al Debe Malmöfestivalen för att visa upp sin sjalkollektion. Foto: Lotta Wahlqvist

Vände sig till DO

Först när Iman Al Debe var runt 18 år förstod hon sjalens religiösa betydelse.
- Visst hade jag mina tvivel i början och undrade om det var värt det. I och med mitt val har jag missat en massa chanser. Samtidigt har jag fått så mycket annat.

Vad har du missat?
- Jobb och praktikplatser. Under gymnasietiden ville jag praktisera i en butik som designar brudklänningar. Läraren talade med butiksägaren som frågade om jag var muslim. När läraren sa ja undrade butiksägaren om jag bar sjal. Läraren sa ja igen och fick då beskedet att jag inte kunde praktisera där eftersom jag skulle skrämma kunderna.
- Då vände jag mig till DO, diskrimineringsombudsmannen. Läraren blev arg på mig och än i dag är jag upprörd över det.

Vad har du vunnit på ditt val?
- Sjalen är en del av mig. Jag sticker ut. Även om det är jobbigt i sig är jag en förebild för många i min egen krets.

Intervjun i sin helhet finns att läsa i boken "Hallå, är du muslim? Då måste jag fråga.../När Fru Svensson rannsakar sig själv och möter Fru Muslim" som ges ut av Kira förlag i höst.

När Iman Al Debe nekades praktikplats på grund av att hon bar sjal, vände hon sig till DO.
När Iman Al Debe nekades praktikplats på grund av att hon bar sjal, vände hon sig till DO.
Foto: Lotta Wahlqvist

Citatet
"Det som börjat som en trend bland unga högutbildade och ofta välbärgade kvinnor i Mellanöstern under 1970-talet är i dag spritt över hela världen." Sagt av klädforskare Leila Karin Österlind/ i&m februari 2008.

Publicerad: 04. juli 2009 00:18

loading...

Tilbaka till lokaltidningen.se
ARBETSMARKNAD

SPEL

Veckans annonser

E-TIDNING
Lindström om drömvolleyn som sänkte BP
Nyheter från ditt lokalområde
Välj din tidning här och läs de senaste nyheterna från ditt lokalområde...

Reklamfilm Se alla >>

Woody

loading...

Lokaltidningen TrelleborgCelsiusgatan 31212 14 MalmöVäxel: 040-25 44 50Fax: 040-25 44 69
lokaltidningen.se/trelleborg - en del av lokaltidningen.se