Mitsubishi Pajero:
Tål tuffa tag
TEST. Mitsubishi Pajero är samma andas barn som Toyota Land Cruiser 150. Alltså en fullvuxen, rymlig och stryktålig terrängkombi, lika hemmastadd ute i storskogen som i asfaltdjungeln. Precis som medtävlaren från Toyota har den urstarka hjulupphängningar.
Hjulen är individuellt upphängda, fram med dubbla tvärlänkar och bak med multilänk, och underredet skyddas mot uppstickande stenar och grenar av robusta hasplåtar. Det är alltså inte fråga om några från vanliga personvagnar övertagna, småklena grejor, såsom det kan vara på många stadsjeepar.
Kostar kilo
Men den robusta uppbyggnaden kostar både kilon och kronor. Och de många kilona gör att Pajero kräver en hel del energi, och därmed bränsle, för sin framdrivning. Testbilens stora, fyrcylindriga diesel samarbetar väl med den femväxlade automatlådan och förbrukade minst 0,85 liter per mil vid blandad körning. Med sina 441 Newtonmeter i vridmoment ger den dock den tunga bilen fullt tillräcklig omkörningsacceleration och backtagningsförmåga. På tomgång låter den en hel del, särskilt utåt. Men inne i vagnen, särskilt i landsvägsfart, susar den diskret. Överhuvudtaget är åkkomforten god och man sitter vilsamt på de lagom släta och mjuka framstolarna.
Lite trångt
Tyvärr har konstruktörerna dragit upp golvet en bit i mellansätet, varför längre personer får knäna obekvämt uppåtvinklade? Och varför är golvet ännu högre upp i baksätet? Så att egentligen bara barn kan sitta någotsånär uthärdligt därbak. Det bakersta sätet är alltså egentligen bara ett nödsäte och får mestadels ligga helt nedfällt i lastrumsgolvet. Med nedfällt baksäte får man plats med massor av skrymmande gods i lastutrymmet, exempelvis en större länsstol eller en rejäl tvättmaskin.
God kurshållning
Bilens goda kurshållning påverkas inte av tung last och styrningen är lugn. Men vid parkeringsmanövrer något vevig, med alldeles för många rattvarv mellan fulla hjulutslag. Antispinn och antisladd håller bilen i styr vid häftigare gaspådrag och rattningar. Pajero är dessutom en potent dragbil med möjlighet att dra släp upp till 3500 kg med E-behörighet.
Med sin goda markfrigång på 21 centimeter, korta överhäng fram och bak, tillkopplingsbara fyrhjulsdrift och låsbara mittdifferential samt lågväxel tar sig Pajero fram även på leriga skogsstigar med decimeterdjupa traktorspår, genom mindre vattendrag med möjlighet att vada i 70 centimeter djupt vatten eller partier med vassa stenar och kvistar stickande upp överallt. Skulle någon sten sticka hål på något av de robusta däcken, finns ett riktigt reservhjul lätt åtkomligt utanpå bakdörren. Precis som det ska vara på en riktig terrängkombi.
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D:
Tillverkad i: Japan.
Typ: 5 dörrars 5-7 personers SUV.
Mått/Vikt: Längd 490 cm, bredd 188 cm, höjd 189 cm, axelavstånd 278 cm, tank 88 l, tjänstevikt fr 2375 kg.
Motor: 4 cyl 3200 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 200 hk/147 kW, vridmoment 441 Nm–2000 r/m.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift m inkopplingsbar, fyrhjulsdrift och fördelningsväxellåda, 5-växlad automat.
Hjulupphängning: Fram dubbla tvärlänkar, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/servo, vändcirkel 12,2 m.
Bränsleförbrukning: 8,5 l/100 km vid bl körning.
CO2: 224 g/km.
Prestanda: 180 km/h, 0-100 km/h 11,1 sek.
Fordonsskatt: 6 995 kr
Pris: fr 449 900 kr
Testbilens pris: 455 300 kr
Publicerad 16 April 2015 12:00