Nya Hyundai i30 ser väldigt europeisk ut eftersom den är designad och konstruerad på Hyundais tekniska center i Tyskland. Bilens front har fått en säkrare linjeföring jämfört med föregångaren.

Nya Hyundai i30 ser väldigt europeisk ut eftersom den är designad och konstruerad på Hyundais tekniska center i Tyskland. Bilens front har fått en säkrare linjeföring jämfört med föregångaren.

Hyundai i30:

Ansiktslyft vardagstransportör

Av
Ian Maasing

TEST. Sydkoreanska Hyundai har tillsammans med koncernsyskonet Kia snabbt vuxit till att bli världens tredje största personbiltillverkare, med 7,59 miljoner producerade bilar. Och koncernens bilmodeller blir bara bättre. Se bara på nya i30. Hyundai i30 är precis som sin enäggstvilling Kia cee"d utvecklad i Europa, till stor del av europeiska designers och ingenjörer, och därmed väl anpassad till europeiska förhållanden.
Tre år efter generationsväxlingen är det så dags för ett ansiktslyft och teknikuppdateringar på Hyundai i30. Bilen har fortfarande en praktiskt hög kombisedankaross. Men den modernt designade karossen, där vindrutan lutar alldeles för mycket, inskränker på huvudhöjden, varför längre personer slår i huvudet vid i- och urstigning. Har man väl lärt sig proceduren är det dock lättare att komma i därframme. Annars sitter man vilsamt på de tillräckligt höga och släta sätena både fram och bak. Förarstolen har ett lätt ställbart svankstöd, som gjort för långa, ömtåliga ryggar, varför man klarar långa köretapper utan att få träsmak i rumpa och rygg. Och det är behagligt luftigt och dragfritt inne i kupén.

Ett riktigt reservhjul

Lastutrymmet innanför den stora bakluckan, med tillräckligt hög tröskel så att grejorna inte ramlar ut, sväljer både en fällbar barnvagn och ett par tre stora shoppingkassar. Under golvplattan finns tack och lov ett riktigt reservhjul. Det där med tätningsvätska och minikompressor, som de flesta biltillverkare gått in för, känns inte alls lika betryggande som ett riktigt reservhjul!
Bilen är lättmanövrerad på parkeringen med lättgående elektrisk servostyrning och hygglig runtomsikt. Bilen har vanlig starnyckel och handbromsen regleras med traditionell spak. Det tackar vi för! På landsväg är åkkomforten, köregenskaperna och bränsleekonomin bra. Fjädringen smådunsar över de typiska svenska asfaltlappningarna och däcken rullar ganska ljudligt på grovkorniga vägar, men tyst när vägytan är mer slätstruken. Vindbruset är lågt. Styrningen är lugn i svenska farter och kurshållningen stadig.

Trots karossens strömlinjeform är dörröppningarna tillräckligt höga så att man kommer lätt i och ur framstolarna och baksätet. Foto: Ian Maasing

Trots karossens strömlinjeform är dörröppningarna tillräckligt höga så att man kommer lätt i och ur framstolarna och baksätet. Foto: Ian Maasing

Inte mycket oljud

Kommer man för snabbt in i en kurva eller måste göra en häftig undangir, kasar bilen först med skrikande framhjul. För att i nästa ögonblick bromsas upp och stabiliseras av antisladdsystemet.
Testbilens dieselmotor ger inte ifrån sig mycket oljud vid tomgång. Den går tyst och smidigt redan från 1500 varv. Dieseln driver bra och går snålt i all slags trafik. Vi bokförde knappt 0,55 liter per mil i blandad körning, i fint vårväder. Bilen deklarerade förbrukning på 0,36 liter milen kom vi aldrig i närheten av.

Föraren sitter bekvämt och har bra överblick framåt men begränsad sikt bakåt och snett bakåt. Instrumenten är tydliga och detaljarbetet är gediget. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter bekvämt och har bra överblick framåt men begränsad sikt bakåt och snett bakåt. Instrumenten är tydliga och detaljarbetet är gediget. Foto: Ian Maasing

Nio års nybilsgaranti

Sammanfattningsvis ger nya Hyundai i30 ett stadigt och gediget intryck. De fyra dörrarna liksom den stora bakluckan stänger med kassaskåpsklang a la Mercedes. Hyundais bilar har enligt bilägarenkäter en driftsäkerhet av samma höga nivå som de japanska bilarna. Och vad gäller Hyundais tidigare rekordlånga Nybilsgaranti på hela nio år har man landat i en mer realistisk nivå på fem års garanti med fri körsträcka och fem års vägassistans.

Hyundai i30 1.6 CRDi

Tillverkad i: Tjeckien.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan.
Mått/Vikt: Längd 430 cm, bredd 178 cm, höjd 147 cm, axelavstånd 265 cm, tank 53 l, tjänstevikt fr 1430 kg 
Motor: 4 cyl 1582 cc direktinsprutad turbodiesel, effekt 110 hk/81 kW, vridmoment 280 Nm–1500 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,6 m.
Bränsleförbrukning: 3,6 l/100 km vid bl körning 
CO2: 94 g/km 
Prestanda: 189 km/h, 0-100 km/h 11,1 sek 
Fordonskatt: 1 103 kr
Pris: fr 189 900 kr
Testbilens pris: 195 800 kr

Publicerad 10 May 2015 12:00