Ford satsar återigen på E85, denna gång med modellen Kuga.

Ford satsar återigen på E85, denna gång med modellen Kuga. Foto: OKQ8

Ford satsar åter på E85

Motor.

För ett par år sedan övergav svenskarna till stor del E85 och med minskad efterfrågan försvann etanolmodellerna från bilhandlarna. Men nu väljer Ford att återigen satsa på drivmedlet i Sverige.

Av
Andreas Lindegren

Under de senaste åren har intresset bland svenskarna för etanoldrivna bilar varit lågt, något som lett till att bilarna försvunnit från bilhandlarna runt om i landet och ifjol avslutades försäljningen av den sista modellen som kunde drivas av etanol på den svenska marknaden, Volkswagen Golf multifuel.

Sverige var runt millennieskiftet ett föregångsland när det kom till E85 som förnybart drivmedel, något som bland annat Ford tog till vara på. 2001 lanserade biltillverkaren modellen Focus flexifuel, som såldes i över 50 000 exemplar innan försäljningen avtog, något Ford menar berodde på höga etanolpriser och straffskatter som slog undan marknaden för E85 i början av 2010-talet.

Men nyligen meddelade Ford att de återigen kommer att börja satsa på drivmedlet i Sverige, som enda bilmärke på den svenska marknaden.

– Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem–tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov. Distributionsnätet finns redan och tekniken är beprövad, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige.

Först ut blir modellen Kuga som redan nu går att beställa i E85-utförande. Bilen har specialanpassats för E85, men om drivmedlet inte finns tillgängligt när det är dags att tanka går bilen lika bra att köra på vanlig bensin.

Men om satsningen kommer att bli samma framgång som tidigare Focus flexifuel återstår att se. En färsk undersökning från biltillverkaren visar att drivmedlet dras med myter som baseras på bland annat tidigare högt literpris. Nästan 25 procent uppger att de tror att E85 är dyrare än bensin, trots att literpriset för E85 är flera kronor lägre än bensinpriset.

En annan myt som visar sig i undersökningen är att drivmedlet skulle vara skadligt för motorn, något som bygger på problem som uppstod med de första etanolmodellerna som lanserades i landet drogs med.

– De problem med för höga sulfatnivåer som fanns för 20 år sedan är borta sedan länge tack vare en EU-standard, och nu är även priset på E85 rimligare tack vare ett smartare skattetryck.

Värst är okunskapen bland män. Medan 55,4 procent av kvinnorna varken trodde på myterna om att E85 är skadligt för motorn eller att E85 är dyrare att tanka var det bara 36,3 procent av männen som genomskådade dem.

– När vi studerar siffrorna från undersökningen framkommer en bild att många verkar inbilla sig problem eller negativa minnen som kanske inte stämmer med verkligheten. 5,1 procent av alla i undersökningen svarade att de hade personlig erfarenhet av motorproblem på grund av höga sulfathalter i E85 i början på 2000-talet, vilket slaget på hela befolkningen motsvarar över 400 000 människor. Det ska jämföras med de cirka 250 000 E85-bilar som hittills har sålts i Sverige och kanske tio procent av dem råkade ut för problem. Det tyder på att den negativa inställningen till E85 är väldigt mycket mer emotionellt än rationellt betingad.

Om Fords satsning blir framgångsrik lär fler biltillverkare följa efter.

Publicerad 04 May 2019 07:00