Nya Volvo XC60 är längre, bredare och något lägre än föregångaren och har en mera strömlinjeformad kaross. En mycket tyst och komfortabel suv. Foto: Ian Maasing
Nya Volvo XC60 är längre, bredare och något lägre än föregångaren och har en mera strömlinjeformad kaross. En mycket tyst och komfortabel suv. Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Volvo XC60: Tyst och komfortabel mellansuv

Ian Maasing


Volvo XC60 D5 AWD

Tillverkad i: Sverige.
Typ: 5 dörrars 5 personers SUV.
Mått/Vikt: längd 469 cm bredd 190 cm, höjd 166 cm axelavstånd 287 cm, tank 71 l tjänstevikt fr 1990 kg.
Motor: 4 cyl 1969 cc, direktinsprutad twin turbodiesel
effekt 235 hk/173 kW, vridmoment 480 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, 8-växlad automat.
Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar, bak multilänk, luftfjädring.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 11,4 m.
Bränsleförbrukning: 5,5 l/100 km vid bl körning.  
CO2: 144 g/km.  
Prestanda: 220 km/h, 0-100 km/h 7,2 sek. 
Fordonsskatt: 2.823 kr
Pris: fr 465.900 kr
Testbilens pris: 612.900 kr

TEST. Volvo Cars bästsäljare XC60, nu hunnen till generation två, har fått en ny kaross som framtill påminner om storasyskonet XC90 och baktill lik föregångaren. En trevlig mix utan en massa skulpterade övergrepp. De stötskyddande listerna på dörrarna sitter också där de ska. Bra!

Jämfört med föregångaren har interiören fått ett helt annat utseende och det exklusivare materialvalet gör att det känns mycket premium. Man kommer lätt i och ur bilen genom de höga dörröppningarna och sitter bekvämt på de höga, relativt släta sätena.

Föraren har en härlig överblick från sin höga position, till gagn för trafiksäkerheten. Testbilens framstolar hade både ventilation och massage (tillval), det senare skönt för ömma ryggar. I baksätet sitter två vuxna både rymligt och bekvämt och kan justera de i längdled skjutbara stolarna. Bagageutrymmet är lättlastat och måttligt stort, rymmande 505 liter med ryggstöden uppe och 1432 liter med ryggstöden nedfällda.

Instrumenten med den centralt placerade stora pekskärmen skiljer sig från föregångaren. Ett helt nytt hanteringssätt där många av de traditionella knapparna och kontrollerna ersatts med symboler på den högupplösta och snabbt arbetande skärmen. Som vi tidigare kommenterat är inte den stora skärmen en optimal lösning och borde ersättas med något bättre De två rundinstrument samt informationsfältet däremellan presenteras också på högupplösta, snabbt arbetande displayer. Head-up display, tillval, ger dessutom snabb information på vindrutan och underlättar en säker framfart.

 

Underbart sköna framstolar med massagefunktion är skönt för ömma ryggar. Tillval på testbilen. Instrumentpanelen med den centralt placerade stora pekskärmen skiljer sig från föregångaren. Ett helt nytt hanteringssätt där många av de traditionella knapparna och kontrollerna ersatts med symboler på den högupplösta och snabbt arbetande skärmen. Inte optimalt men snyggt! Foto: Ian Maasing
Underbart sköna framstolar med massagefunktion är skönt för ömma ryggar. Tillval på testbilen. Instrumentpanelen med den centralt placerade stora pekskärmen skiljer sig från föregångaren. Ett helt nytt hanteringssätt där många av de traditionella knapparna och kontrollerna ersatts med symboler på den högupplösta och snabbt arbetande skärmen. Inte optimalt men snyggt! Foto: Ian Maasing

Testbilens lilla fyrcylindriga dieselmotor D5 med två turbokompressorer levererar 235 hästkrafter och 480 Newtonmeter vid 1750 varv/minut. Den nerbantade motorn ger mera drivkraft än tidigare använda större motorer i förra generationen av XC60. Den permanenta fyrhjulsdrivningen och den åttaväxlade automatlådan ger god framkomlighet.

Markfrigången är rejäl och mäter 21,6 centimeter med bilen lätt lastad. Med luftfjädring (tillval) kan bilen höjas ytterligare några centimeter. Den permanenta fyrhjulsdrivningen har som tidigare en elektroniskt reglerad koppling som blixtsnabbt fördelar drivkraften på lämpligt sätt mellan fram- och bakhjulen, varför nya XC60 kan ta sig fram på eländigaste skogsväg med decimeterdjupa traktorspår.

På landsväg löper nya XC60 komfortabelt fjädrad och tyst upp till 140-150 km/h med god omkörningsacceleration och backtagningsförmåga. I svensk fartgränsmiljö håller sig förbrukningen kring anständiga 0,80 liter dieselbränsle per mil blandad körning.

Styrningen är vilsamt lugn och kurshållningen säker genom hela fartregistret. De elektroniska skyddsänglarna i form av antispinn och antisladd ingriper tidigt och bestämt. Så ska det vara på en högbyggd suv, som annars riskerar slå runt vid en tvärsladd.

Som sig bör har nya XC60 i stort sätt allt vad gäller aktiv- och passiv säkerhet. City Safety, som är standard i nya XC60, är samlingsnamnet för Volvos alla automatiska bromsfunktioner, har kompletterats med en ny styrassistansfunktion. Under vår testvecka upplevde vi inte en så exakt kurshållning som Pilot Assist med aktiv styrassistans utlovar. På jämbördiga konkurrenter finns bättre exakthet.

Sammanfattningsvis är nya Volvo XC60 en mycket tyst och komfortabel suv med en ganska bränslesnål och samtidigt tillräcklig dragkraftig liten fyrcylindrig dieselmotor, väl samverkande med en mjukt och snabbt växlande åttastegad automatlåda. Precis som de andra konkurrenterna har Volvo Cars anammat en omfattande tillvalslista som snabbt gör nya XC60 till en ganska så dyr bil. Det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Utan problem tar sig nya Volvo XC60 fram över rejäla traktorspår tack vare den höga markfrigången på 21,6 centimeter och den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen. Bakgaveln på nya XC60 har samma stuk som föregångaren. Foto: Ian Maasing
Utan problem tar sig nya Volvo XC60 fram över rejäla traktorspår tack vare den höga markfrigången på 21,6 centimeter och den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen. Bakgaveln på nya XC60 har samma stuk som föregångaren. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 22. juli 2017 07:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Trelleborg

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa