Anna Matoyan, Dimitra Kanaris, Zina Ferman och Dana El-Molla inför Draknästet.

Anna Matoyan, Dimitra Kanaris, Zina Ferman och Dana El-Molla inför Draknästet. Foto: Markus Celander

Unga företagare mötte snälla drakar

Trelleborgs eget draknäste gav UF-företagare en puff i rätt riktning

TRELLEBORG.

Avgångselever på Söderslättsgymnasiet ställdes nyligen inför drakar från det lokala näringslivet. "Det gick bra, trots att vi fick improvisera", viskar en hes Dana El-Molla.

Av
Markus Celander

Under sitt sista år på Söderslättsgymnasiet får elever från handels-, ekonomi- och hantverksprogrammet starta, driva och avveckla egna så kallade UF-företag. UF står för Ung Företagsamhet, vilket är ett utbildningskoncept med syftet att väcka gymnasisternas intresse för entreprenörskap.

Efter att ha slipat på sina affärsidéer i en månads tid var det nyligen dags för de 87 eleverna bakom skolans 19 UF-företag att presentera sina koncept för lokala företagare i Draknästet – Söderslättsgymnasiets egen version av teveprogrammet med samma namn.

Men till skillnad från i teve står inte drakarnas stora investeringar på spel i skolans version, utan här stannar det vid att drakarna ger eleverna tips och råd.

Foto: Markus Celander

För en av tjejerna i UF-företaget Brighter Tomorrow började dagen med att hon vaknade utan röst. Något hon lyckades viska fram när hon inledde presentationen för drakarna. De löste det genom att de övriga tre tjejerna tog över hennes anförande – vilket de gjorde utmärkt, tyckte drakarna.

Efteråt medgav Dana El-Molla att det blev lite stressigt att stöpa om upplägget med så kort varsel, men som hennes UF-kollega och klasskamrat på ekonomiprogrammet, Anna Matoyan säger:

– Som företagare stöter man på motgångar. Det gjorde vi nu direkt, men vi gjorde det bästa av det och är nöjda.

Draknästet bestod av Christer Åkesson och Monica Renz–Aktiespararna Trelleborg, Katarina Ivholt–Dannegården, Peter Kronström–Trelleborgs företagarklubb, Katarina Puusaari–AM Rental, Håkan Stenson–Nyföretagarcentrum, Cecilia Wennersten–Bildningsförvaltningen, Erik Lundström–Entré, Maria Pojjesdotter–LEADER Söderslätt, Lotta Wahlqvist–Trelleborg Citysamverkan.

Draknästet bestod av Christer Åkesson och Monica Renz–Aktiespararna Trelleborg, Katarina Ivholt–Dannegården, Peter Kronström–Trelleborgs företagarklubb, Katarina Puusaari–AM Rental, Håkan Stenson–Nyföretagarcentrum, Cecilia Wennersten–Bildningsförvaltningen, Erik Lundström–Entré, Maria Pojjesdotter–LEADER Söderslätt, Lotta Wahlqvist–Trelleborg Citysamverkan. Foto: Markus Celander

Brighter Tomorrow´s koncept är målarboken "Min vän jorden", där barn på ett roligt och kreativt sätt får lära sig om hur man är aktsam om miljön.

Tjejerna är överens om att de fick bra frågor och tips från drakarna.

Från vänster: Philip Eriksson, Oscar Nilsson, Jesper Sjöström, Max Rengbo och Gabriel Norén berättar om sin äpplemust.

Från vänster: Philip Eriksson, Oscar Nilsson, Jesper Sjöström, Max Rengbo och Gabriel Norén berättar om sin äpplemust. Foto: Markus Celander

För killarna i Big Ouf gäller det att sälja in sin äpplemust, en produkt som de får hjälp med av Trelleborgsbryggerierna Sydkustens gårdsbryggeri och Sodalicious.

Deras idé fick bra respons från drakarna, som dock påpekade att killarna, som läser ekonomiprogrammet, borde höja ribban och ta mer betalt för sin must.

– Vår tanke var att eftersom vi är så nya på detta så var vi glada om vi fick sålt musten här på skolan, men de tyckte att vi skulle höja priset och ta 20 kronor flaskan i stället för 15, och att vi skulle sälja på fler ställen, som reko-ringen och marknader, säger Oscar Nilsson.

Varför heter ni Big Ouf?

– När man tar en klunk så säger man "Ouf, va gott", säger Max Rengbo.

Nellie Karlsson och Elin Björkman fick 500 kronor till sitt UF-företag Blomsterflickorna för att ha bästa affärsidén – att sälja blommor som levereras med ett budskap för att förgylla någons tillvaro.

Nellie Karlsson och Elin Björkman fick 500 kronor till sitt UF-företag Blomsterflickorna för att ha bästa affärsidén – att sälja blommor som levereras med ett budskap för att förgylla någons tillvaro. Foto: Privat

Dagen slutade med prisutdelning efter att drakarna utsett Blomsterflickorna UF till bästa affärsidén med 500 kronor i vinst, Carry All UF till bästa presentation, 300 kronor i vinst, samt Bokkz UF till bästa originalitet, 200 kronor i vinst.

Eleverna ska nu jobba vidare med sina UF-företag och på olika sätt marknadsföra och sälja in sina koncept.

Publicerad 09 October 2019 14:35